Lisa vs A-kassan

Jag måste nog ta detta från början, för att ni ska förstå min kamp.

Som ni nog vet, så jobbar jag bara deltid. Vilket betyder att jag behöver stämpla upp resten.

Allt började i slutet av aug. när jag slutade på Scandic och skulle börja på Sundsvalls Ryggklinik AB.

Jag anmälde mig på arbetsförmedlingen, och fick där papper som skulle skickas in till a-kassan (i mitt fall HRF)

Jag skickade in det, tillsammans med mitt betyg från KMH skolan. Där det stod studietiden, mitt personnummer och var underskrivet av rektorn. Det tyckte jag borde räcka som studieintyg. Jag skickade också med arbetsgivarintyg för sommaren från Scandic.

Jag fick ett brev tillbaka. Med ett studieintyg som skulle fyllas i av mig och skolan, och sen vill dom ha ett arbetsgivarintyg längre tillbaka i tiden (det fick jag efter lite strul).

Då ringde jag upp dom och frågade om inte mitt betyg räckte som intyg. Dom sa att det räckte om jag fyllde in min del av blanketten. Detta skickade jag in. Och fick tillbaka ett brev där det stod att jag skulle skicka in arbetsgivarintyg från ännu längre tillbaka. Även detta fick dom och jag fick min första utbetalning.

Under tiden hade jag börjat jobba på ryggkliniken. Vilket jag också fyllde i på kassakorten. Jag fick en utbetalning till (1 nov), men också ett brev där det stod, att jag måste skicka in ett anställnings bevis på den påbörjade arbetet.

Så jag bad min chef om ett. Jag fick ett där det stod att jag var provanställd med timlön.

Jag fick ett brev tillbaka där dom ville veta hur många timmar jag jobbade.

Så jag ringde och förklarade att det kunde jag inte vet. För det är så olika från vecka till vecka. Dom sa då att en provanställning innebar ett visst antal timmar. Så dom ville ha ett nytt anställningsbevis.

Jag skickade in ett där det stod att jag var vidbehovsanställd. Via ett brev fick jag veta att även denna anställningsform innebar ett visst antal timmar.

Då ringde jag igen och berättade hur jag jobbade och frågade vad anställningsformen heter. Och fick veta att det var extra vid behov. Så min chef skrev till det och jag faxade in det.

När jag dagen efter fick ett telefonsamtal från a-kassan, så sa dom att dessa anställningsformer inte kan kombineras. Så beviset var ogiltigt.

Nu började det ju närma sig jul och jag hade inga pengar alls kvar. Så jag frågade, om jag faxade in ett nytt samma dag om det då fanns någon möjlighet att hinna få pengar innan jul. Och hon skulle göra vad hon kunde.

Men torsdagen dagen innan jul, fick jag ett brev där det stod att det inte framgick när anställningen påbörjades. (det hade dock stått i dom 4 andra) Jag skrev dit det själv och faxade samma dag.

I mellandagarna ringde jag och frågade hur det gick. Och fick till svar att ärendet inte var behandlat. Och det skulle ta minst 2 veckor innan jag kunde få några pengar.

Nu i fredags ringde jag igen dör att kolla hur det går. Då sa hon att hade fått kassakort för vecka 47 och 48, men inte för vecka 43, 44, 45 och 46. Och jag har skickat dom för länge sen. Hon bad om ursäkt för att dom inte frågat efter dessa tidigare. Och sa att hon behövde mina lönespecifikationer också. Så om jag faxade in dom och skickade in nya kassa kort. Så skulle hon se om jag kunde få en utbetalning i förskott.

Idag fick jag dom nya korten med posten, så dom är i fyllda och tillbaka skickade. Och lönespec. är faxad.
Skulle gissa på att jag är kändis på det kontoret nu :P


Tror ni förstår hur less jag är nu...för att inte tala om luspank!

Tur att man har så underbara föräldrar som lånar ut pengar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0